Spännande snö & somatik!

Igår när vi vaknade så var det snö ute, Thea vaknar så tidigt så det var såklart mörkt ännu när vi gick ut för att inspektera snön.. Thea har inte knallat runt i snön förut, så hon var lite osäker & balanserade när hon gick.. Men hon var lycklig och tyckte det var väldigt mysigt :)







Efter att ha lämnat lillskrutt på dagis var det dags att bege sig till Lindesbergs sjukhus för lite praktisk tillämpning i somatik..
Första halvan av utbildningen gällde HLR och att man skulle lära sig att använda sig av en hjärtstartare,
så nu har jag fått nått kompetenskort i det som jag verkligen tvivlar på att jag kommer behöva använda men de är väl säkert bra :)

Vi fick låna varsin "Mini-Anne" att öva hjärtkompressioner och mun-mot-mun metoden på..
Hade utbildning i HLR när vi gick i grundskolan också, men jag hade fan glömt hur jobbigt det var att hålla på & trycka sådär.. Man får ju verkligen ta i hårt för att det ska bli rätt..

Mini-Anne är väldigt ful och plastig, men fungerar precis som en vanlig människa när man gör inblåsningar osv..
Finns en klickplatta i också som klickar när man gör rätt..



Andra delen av snabb-utbildningen fick vi lära oss att ta blodtryck som vi övade på varann..
Därefter fick vi öva venprover på en docka som heter "Maj-Björn".. Den har alla funktioner som en vanlig människa har, så när man träffade rätt i venen så fick man färgat vatten som skulle föreställa blod :)



"Maj-Björn" har sjukt nog både kvinnobröst och penis.. Jag valde att klä av henom sjukhusrocken för att undersöka så jag vet det.. Linda å andra sidan valde att undersöka munnen istället, stackars patient..



Oj vilket långt inlägg detta blev, men det är ju mest bilder så då är det ju lättläst iallafall :)

Kommentarer
Postat av: Christina

Hejsan! Jag måste säga att jag är supernöjd över den bilbarnstolen! Fast fick skicka tillbaks den första vi fick då varken varningsljudet eller frigoliten under tyget fanns på den! Men fick snabbt en helt ny som fungerade! Eftersom vi inte har körkort själva så tycker jag den är kanon och funkar alldeles utmärkt, enkel att montera och ta ur! ;) Men jag skulle nog inte rekommendera den till dom som har körkort att ha den bilbarnstolen och den ska sitta i hela tiden! ;)

2010-11-12 @ 21:33:18
URL: http://wwww.stinuzzz.blogg.se/
Postat av: Emma - väntan på ett januari barn

Underbara snö, vill med ha!



Sv: Nej Sofie och Emils lilla tös har ännu inte fått något namn. Vet att de nämnde något om My (eller bror) men det är inget som är fast spikat, svårt med namn :)

2010-11-12 @ 22:34:26
URL: http://ihuvudetpafrokennilsson.blogg.se/
Postat av: Christina

Okej! ;) Då är det nog bättre att satsa på en bättre bilbarnstol om den ska sitta i hela tiden! ;)

2010-11-13 @ 06:23:41
URL: http://wwww.stinuzzz.blogg.se/
Postat av: charoline

här har vi inte haft snö alls.

2010-11-13 @ 22:52:13
URL: http://charolicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0