Så kom Mira till världen <3

Igår den 30:e Oktober 2011 föddes hon kl.08.02, vår underbara dotter Mira!
3805 gram & 51 cm lång.



Det gick snabbt och smidigt måste jag säga. När vi la oss på lördag kväll hann jag inte mer än att somna innan värkarna kom smygandes. Låg kvar i sängen tills klockan var ungefär 02 och då kände jag inte längre för att ligga kvar i sängen, utan väckte Peter & så gick vi upp. Vi satte oss i vardagsrummet & kollade på Ace Ventura & käkade lite smörgåsar & mös.

Det var svårt att veta när man skulle åka in till förlossningen tyckte jag eftersom värkarna inte var så regelbundna precis. Var allt mellan 2 minut emellan upp till 8 minuter eller nåt. Vid kl.05 kom vi in på förlossningen & första undersökningen gjordes kl.05.38 och då var jag öppen 4 cm. Bad därefter att få bada lite, det var skönt faktiskt, kändes som att va på spa :) De hade tänt massa ljus i badrummet & gjort jättemysigt så där spenderade vi lite tid!

Efter badet & att jag vart uppe & vandrat lite med ståbordet undersöktes jag igen & var då öppen 5 cm.
Sa till Peter att "Vad skönt då är hon ju ute vid lunchtid ungefär om det fortsätter såhär bra!"

Strax därefter tog värkarna verkligen fart, kändes sen den ena hemska värken avlöste den andra. Kunde inte på nåt sätt slappna av utan bara skakade i kroppen pga att jag var så spänd. Så jag bad om att få epiduralen och i väntan på den så började jag med lustgasen! Kände att jag hade tagit epiduralen under förlossningen med Thea & visste att den gjorde nytta så jag såg ingen anledning till att plåga mig när det finns hjälp att få.

Klockan 07.30 kom narkosläkaren och satte epiduralen. Det som hände var att under tiden jag skulle ligga blick stilla & inte fick röra mig så börja mina krystvärkar komma smygandes. Vilket ingen var riktigt beredd på. När narkosläkaren var klart så undersöktes jag, helt öppen & det var dags att krysta! Hade jag & personalen vetat detta så hade någon epidural inte vart värd att sätta iallafall för den hann inte göra någon nytta. Men men :)

Krystandet i sig var lite svårt. Dels för att vattnet inte gått så först när hela vattenbublan bukta ut så fick jag panik & trodde att det var bebisen som kom påengång helt okontrollerat medan barnmorskan stod vid sin dator! De tog då hål på hinnan. Barnmorskan var superbra & noga med att det skulle få ta tid så jag inte skulle brista som jag gjorde under förra förlossningen, så under någon krystvärk mot slutet fick jag "flåsa som en hund" för att trotsa kroppens reflexer att trycka på, bara för att ge kroppen lite tid att hinna med.
Trots att personalen var superbra & noga så hade jag en rädsla för att gå sönder, vilket påverka de hela ganska mycket.. Våga inte trycka på utan sa istället att "Jag går sönder därinne, jag känner ju det!"

Klockan 08.02 kom hon ut & skrek som ett alarm!

Barnmorskan tillkallade läkare pga den invändiga bristningen som blivit, pga att den blödde & var invändigt så kunde de inte se var den slutade eller hur stor den egentligen var osv. Så det blev bestämt att jag skulle till operation för en narkos, så de skulle kunna se hur det såg ut egentligen. Det visade sig att det inte var så farligt, men att det var ett klokt val att reparera under narkos för att kunna få det så bra som möjligt, annars är ju invändiga bristningar svåra att få ordning på under ett vaket tillstånd.

Under tiden fick Peter & Mira förflytta sig till vårt familjerum & spendera några timmar där i väntan på att jag skulle komma tillbaka, strax vid 13 tiden fick jag också komma tillbaka till dom! Jag var pigg & mådde bra på uppvaket men det tog tid innan jag kom tillbaka ändå av nån anledning.

Mat, lite vila & en dusch senare så var jag som en ny människa! :)
Var skönt att spendera nästan ett dygn på familjerummet med bara Peter & Mira innan hemfärd.


Kommentarer
Postat av: Melinda - Mamma till Maja ♥

Stort grattis till ännu en prinsessa! :)

2011-10-31 @ 20:18:21
URL: http://melindawingren.blogg.se/
Postat av: Mona

GRATTIS vad skönt att hon ville ut tillslut, ni har verkligen valt ett fint och lite ovanligt namn. Annu en gång Jätte Grattis

2011-10-31 @ 20:51:44
URL: http://monaw.blogg.se/
Postat av: Ann-Christine -Mamma till Nathalie

Stort Grattis :) Vad söt hon är :)

2011-10-31 @ 22:25:06
URL: http://achbengtsson.blogg.se/
Postat av: Jessica

ååh grattis!!!!!

2011-10-31 @ 22:27:09
URL: http://www.jessicab87.blogspot.com
Postat av: Elin

Vilken jättefin liten tjej ni fått, stort grattis! Hoppas hela familjen mår bra :) Nu slipper storasystrarna vänta mer :)

2011-11-01 @ 08:08:06
URL: http://elinbouveng.blogg.se/
Postat av: Lisa

Meeeeen vad glad jag blir!!

GRATTIS!!!

Vad skönt att hon kom ut tillslut..

Jättesöt och jag blir alldeles rörd av förlossningsberättelsen.. Skönt att det gick så bra med allt =)

Så, hur känns det att vara tvåbarnsmamma nudå?

Brukar ta ett tag att smälta men hoppas att ni mår fint hela familjen!!

Kramar.

2011-11-01 @ 13:12:14
URL: http://fotolaiza.blogg.se/
Postat av: Flisan

Va fin hon är!! Grattis elin.. :)

2011-11-02 @ 11:35:30
Postat av: Sofie - Mamma till två små

Grattis grattis!

Vad skönt att hon äntligen är här!

Än en gång stort grattis!!!

2011-11-02 @ 17:50:03
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Maria

grattis!!

2011-11-02 @ 18:59:00
Postat av: Eva-Lena Olsson

Bra kämpat Elin, och Grattis till eran söta lilla tös :)

2011-11-08 @ 23:19:50
Postat av: Karin

Grattis i massor!!!

2011-11-14 @ 19:28:54
URL: http://karinssnurriga.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0