Elin TIPSAR!

Här kommer ett simpelt tips till er som vill ha något billigt & kul att låta era barn sysselsätta sig med!

Hemmagjord play-doo deg

5 dl kokande vatten
1,5 msk olja
ca 5 dl vetemjöl
2 msk alun (köps på apoteket för 24 kr)
2 dl salt
karamell färg
Rör ihop allt utan det kokande vattnet i bunken, häll sedan det kokande vattnet i bunken och rör ihop till en deg.
förvaras i tät påse när den inte används

Jag har just testat detta själv för att se om det skulle kunna roa Thea ett par minuter under eftermiddagen.
Vi får se vad hon tycker om saken sen :)

Gjorde detta mest bara som ett litet test för att se hur mycke deg det blev & framförallt om thea ens kommer tycka det är roligt.. Så idag blev det bara 3 färger! Finns väl kanske ingen mer karamellfärg än dom jag har förutom gul i vanliga mataffärer va? Och jag gillar inte gul..

Jag knåda ihop degen med karamellfärg utan skyddshandskar medans degen var VARM av det kokande vattnet, detta rekomenderas inte av mig.. Jag är smått bränd & karamellfärgen sitter helt fast på mina händer trotts att jag testat både tvål & diskmedel..så ett par plasthandskar kanske skulle va en idé! 
Men degen färgar inte av sig iallafall som tur är :)

Ingredienserna:

Ingredienserna

3 prima bitar med deg:



PLAYDOO :)



Missfärgad och bränd hand:


Kommentarer
Postat av: Emma

Haha ja jag hann ju knappt reagera förrän dom hade slängt upp henne! Och det är inte minsta hästen heller, han är typ 172 cm eller nåt :O Men det gick bra som tur var ;P



Nej det är nog lite läskigt med hästar. Men när hon väl kommer upp och inser hur kul det är, får du säkert problem med att få ner henne istället :P Linn och Moa ska rida på Tessan's mammas shettisar när dom blir större, då får du och Thea följa med ;)

2010-10-05 @ 16:16:16
URL: http://emmatervo.blogg.se/
Postat av: Sofie - Mamma till Casper och bebisen i magen

Vad du är duktig och fixar :)

2010-10-05 @ 17:39:32
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Angelica

Sv: Oj det var verkligen inte bra du :o Ja det får vi verkligen hoppas att det går att lösa. Måste prata lite om vem som ska hämta nyckeln och de också =)



puss

2010-10-05 @ 17:49:50
URL: http://honheterangelica.blogg.se/
Postat av: Matilda o Tintin

Stackars hand!! :-S Men väldigt fina degar! :-)

2010-10-06 @ 01:49:31
URL: http://killas.blogg.se/
Postat av: cammie

detta ska jag testa :) kul

2010-10-15 @ 20:44:00
URL: http://tuschaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0