Nu är jag ARG!!

Som jag tidigare nämnt så är det praktiskt taget omöjligt att få barnomsorg till Thea pga
att jag jobbar kvällar & helger..
Jag började ringa runt i september redan för att veta hur jag skulle gå tillväga med att söka plats.

"Skicka in en vanlig förskoleansökan så kommer den som är ansvarig för kväll&helg ringa upp dig
så får ni komma fram till någon lämplig lösning. "
Var det jag fick till svar..

Precis så gjorde jag..tog månader innan någon ens ringde till mig, jag skickade mail
 & tjata gång på gång men ingen verka veta nåt!
Tillslut när hon väl ringde upp mig så var allt helt pannkaka..

Hon visste inte heller hur vi skulle lösa de, men ett förslag från hennes sida var att hon var på dagis fram tills stängning och då jag jobbar dagtid & sen hos 1av2 dagmammorna som jobbar kväll&helg efter att dagis stängt..
För att dom två är så fullbokade skulle de bli så lite timmar där som möjligt!
Men hur ska hon komma från dagis till dagmamman??
Ingen av dagmamman bor ens nära nåt av dom dagis jag har sökt..
" Någon anhörig kanske kan slussa dit henne & ibland kanske dagmamman kan hämta beroende på vad hon har för andra barn "

Ööh, okej, kanske alltså?..idiot.. hon borde väl själv fatta att den lösningen inte är hållbar??
Hon ringer upp 3 dagar senare och föreslår en annan lösning..
Hon får gå hos 2 dagmammor istället?? Så får dom dela på henne..
Det är helt sjukt!! Jag jobbar inte ens heltid utan jag jobbar kanske 69%!!
Och de ska dom dela på??
Jag tycker själv att det är elakt nog mot Thea att jag jobbar så oregelbundna tider,
ibland tidiga mornar & ibland sena kvällar.. Och på de ska hon flänga runt hos 2 olika dagmammor..
En grej till är att då ska jag även hinna skola in henne på 2 ställen under 2 veckors tid, förvirrande? JA?!

Jag mailade till och förklara till den som hade hand om det att jag inte var nöjd med detta!
Att jag tycker hon inte ska hamna i klämm, utan att hon har rätt till en trygg barnomsorgsplats som alla andra barn.. Dom sätter ju inte ett barn på två förskolor osv.. Så då tycker jag dom kan ge Thea samma möjlighet till en fast punkt.. Så att om hon inte får plats hos EN så får dom väl anställa nån annan som hon får plats hos!
Detta har jag heller inte fått svar på..

Men när jag pratar med hon på Björkdungen så säger hon spydigt att dethär är enda lösningen!
Hon ska ha 2 dagmammor eller en dagmamma + en dagisplats punkt slut..

Men i fredags fick jag ett placeringserbjudande hos en av dagmammorna!
Vet inte ens vad de gäller, om hon har fått 1 plats enbart där eller hur det är tänkt,
det svaret ska dom ha tillhanda senast imorgon! Men jag tänker inte svara på nåt när jag inte vet hur det är tänkt.. Och det är ju omöjligt att reda ut.. För dom enda kärringarna på kommun som svarar VET INTE och den som vet är tydligen en jävligt viktig person eftersom hennes telefonsvarare talar om att hon är på tjänsteärenden hela jävla tiden.. Hon skulle vara tillbaka idag 08.30, då fick man inget svar och nu lite senare så är de något nytt ärende så hon är tillbaka imorgon.. Så senast imorgon kan dom ju inte få nåt svar!

Och nu har jag även ringt till dagmamman platsen gällde, för att se om hon visste..
Ingen hemma där verkar de som!
Har även ringt till skolcheferna för centrala skolområdet för att se om hon ens fått plats
på nåt jävla dagis.. 3 olika personer fanns det man kunde kontakta, men ingen av dom 3 vet hur man svarar i telefon..

Tiden tickar iväg! Om 3 veckor ska jag börja skola in henne!
Men jag har ingen jävla aning om VART!!!!!!!!!
Måttligt trött på denhär jävla röran nu!

Detta ger mig ångest på riktigt, när nån frågar mig hur det går med dagisplats kan jag inte ens prata om de..
Nu har jag skrivit av mig lite iallafall, så kanske nån stackare orkat läsa igenom detta..

Någon som orkat läsa från början till slut?!


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag läste igenom hela ;) för det är intressant och höra hur det fungerar med barnomsorgen på olika håll- utifrån att man själv jobbat länge inom barnomsorgen men ockå för att man själv snart ska skicka in ansökan om barnomsorgsplats. Svårt bara nu hur man ska lägga upp allt då man inte vet säkert om några saker och vill vissa saker framöver...

2010-02-03 @ 11:57:23
Postat av: Sara

Jag orkade läsa från början till slut :P

2010-02-03 @ 12:14:53
Postat av: Sofie

Jag läste hela..

Blir arg jag med minsann.

Känns som att dom bara slussar runt dig för att du ska ge upp eller något.

Hoppas du kämpar på och står på dig och allt löser sig till det bästa.. Låter ju sjukt att hon ska ha två olika platser... och att ngn kanske kan hämta henne och ta henne mellan platserna...



Hoppas att allt löser sig till det bästa för dig och din tös..

2010-02-03 @ 12:42:52
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Minna

Hej Elin.

Synd att du inte bor i Björneborg. Jag jobbar som DBV även kväll o har jobbat helg..

Jag hade gärna haft Thea placerad hos mig..

Hoppas det ordnar sig för er..

Kram

2010-02-03 @ 12:53:53
Postat av: Jessica

läste allt, verkar vara jävligt omständigt. dom tycker alltså att andra i din släkt ska kunna lova att forsla henne varje dag mellan dagmammor osv? de är ju helt sjukt!



de där med att dom hör av sej, jag fick reda på 6 dagar innan Tuva skulle skolan in att hon skulle skolas in, för då ringde jag och frågade varför jag fortfarande inte hört nåt..!! helt sjukt.

2010-02-03 @ 12:59:54
URL: http://www.jessicab87.blogspot.com
Postat av: Maria

jag läste allt!



vilken konstig planering om man ens kan kalla det planering, förstår att du får ångest över situationen! För du kan ju inte vara första personen som jobbar så spridda arbetstider!

2010-02-03 @ 16:15:00
Postat av: Kicki - Mamma till Kevin

Tack Elin! hoppas verkligen att de kan ordna de här åt dig! De har ju verkligen INTE kommit på någon bra lösning än. Har ni inte som här? att man ska inom ett visst antal månader vara garanterad en plats?

2010-02-03 @ 18:46:54
URL: http://kicki.webblogg.se/
Postat av: Stefan

Ja, faktiskt. Att det är svårt att ordna dagisplats åt en ensamstående mamma med oregelbundna arbetstider kan jag förstå. Men att ingen svarar i telefon är inte okej.

2010-02-04 @ 10:36:22
URL: http://the.crazyhor.se
Postat av: Flisan

Suck, vilket slit.. Hur kan det vara så svårt..?

Man undrar ju??

2010-02-05 @ 11:34:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0