Vaccineras eller inte?!

Jag känner mig verkligen så jäkla kluven om dehär jäkla svininfluensavaccinet!
1, Jag hatar nålar..
2, Jag tycker inte att de känns som tillräckligt beprövat, inte minst för alla biverkningar, vet dom ens med säkerhet att man inte kan bli sjuk om nu denna epedemi sprids som pesten?!
3, Jag vill inte bli "tillfälligt muskelslapp" i armen sprutan togs i, jag ska ju klara av min hemsituation med en bebis på nästan elva kilo och bor på tredje våningen.. Good luck med en fungerande arm?
4, Anledningen till att jag vaccinerar mig OM jag vaccinerar mig är såklart för Theas skull, men hur hållbart blir de då?! Om de ska ge effekt måste man begränsa sina besök, alltså inte ta emot besök från vänner & familj som inte är vaccinerade?! KUL LIV!

Visst, jag kanske borde göra de, för att inte riskera att smitta min dotter, eller min brorson..
Fast å andra sidan så är ju Thea alltid där jag är, så om jag blir smittad borde hon bli smittad vid samma tillfälle?

Jag försöker undvika baciller i så stor utsträckning jag kan, jag kokar Theas nappar, jag spritar kundvagnen med ytdecinfiktion där thea sitter för att undvika att hon får i sig andras bakterier, och jag har handsprit
(som jag är dålig på att använda men jag försöker)

Hur tänker ni kring dehär med vaccinet? Ni får gärna kommentera, inte bara "jag ska/har tagit de" eller tvärtom, skriv gärna en motivation till hur ni tänkte & resonerade när ni kom fram till ert beslut!



Kommentarer
Postat av: Anna

Hej. Jag kommenterar väl då :) Jag var väldigt sjuk i veckan som var så jag vart tvungen och åka i väg och kolla mig.. Men icke, bara en vanlig förkyllning. Så jag fråga läkaren om det va någon mening att ta vaccinet, han tyckte inte det. Så jag tänker inte ta den. Han sa att influensan har funnits i många år, men denna är inte människora så immuna mot än...Människor har dött av influensan i alla år. Typ så sa han. Så nu vet du hur vi gör :) och dom i våran närhet tar den inte heller. Ha det nu så bra. Kram från oss

2009-11-01 @ 20:11:38
URL: http://gumminasan.blogg.se/
Postat av: Kicki

Både jag & Roger kommer att ta det och de är för att skydda Kevin i första hand. Och vi kommer inte heller att träffa folk som inte har vaccinerat sig om de börjar att sprida sig här, det har vi även berättat det för de närmaste och de flesta hade redan bestämt sig för att ta sprutan.

2009-11-01 @ 20:39:10
URL: http://kicki.webblogg.se/
Postat av: ♥ Hannakorven

Jag kanske inte har så mycket att säga till om ,

men kommenterar iaf :)



Jag kommer inte ta det ,

dels för det du skrev på tvåan.

Har sett filmklipp om extrema biverkningar ,

och så tror jag att det är överdrivet.

Hur många influensor finns det inte liksom?

Jag tror att de flesta är hysteriska i onödan.

Om alla bara håller sin egen "hygien" eller så ,

så smittas inte så många , och då är det lugnt.

För typ alla har fått sån där grej ,

"tvätta händerna , hosta & nys i armvecket ,

stanna hemma om du är sjuk" osv.

Om alla bara gör sitt bästa gåre nog bra :)



Det är vad jag tror iaf.

Och man blir ju ofta sjuk av vaccinet också ,

då kan man likagärna få det "naturligt" än av en spruta.

Då tar man ju en spruta helt i onödan.

För om man inte tar den kan man ju också

hålla sig helt frisk ;) utan biverkning!

2009-11-01 @ 21:47:46
URL: http://hannakorven.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag ska ta den på Tisdag, dels för att jag träffar många på dagarna o jobbar med människor. Men Anders ska inte ta den. Så vi får se hur d går =) Jag hatar sprutor o har redan panik för skiten, men jag ska ta den. För min o för andras skull =) jag kan tyvärr inte tänka på mig själv känner jag :P Kram

2009-11-01 @ 22:38:04
URL: http://sgoldson.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag ska inte ta den.. Jag blir sällan sjuk och är ju gravid och i Switzerland (kan inte stava på svenska till landet) har man stoppat vaccinet för äldre, gravida och sjuka. Dessa målgrupper får ett annat vaccin istället som är beprövat på tex gravida och där har inga biverkningar på fostret visats. Ja, jag skrivet ju om detta i min blogg där jag leker debattör :-) Jag tror att denna epedemi har gått till överdrift och att vi människor är så lättpåverkade och rädda såfort det blir något som är utöver det normativa. PUNKT SLUT! :-P

Längtar till fredagen den 13e!! Då kommer ni!! :-) HAPPY

2009-11-02 @ 16:02:33
URL: http://killas.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej.. Jag har tagit sprutan, har inte fått någon biverkning förutom lite öm i armen. Jag tog den för att det känns som det är större risker att inte ta den, och det kommer säkert accelera.....

2009-11-03 @ 10:06:41
URL: http://www.4rok.se
Postat av: pemma

Hello Elin!

Ta vaccin!! __13382.aspx" rel="nofollow">http://www.lul.se/default__13382.aspx

1. Så att du inte får influensan

2. För att inte smitta de du känner som är i en riskgrupp/inte får ta vaccin (ex. överviktiga, diabetiker, din dotter & barn under 3)

3. För att hindra spridningen



Influensor har funnits länge och personer har dött förut också, men förut har det varit mestadels äldre och svaga som dött, nu har även helt friska, ungdomar och barn dött.



Jag har tagit vaccinet och det kändes knappt! Har haft lite ont i armen (typ som ett blåmärke/träningsvärk) men inte så att jag inte kunnat använda den.



Om du bestämmer dig för att ta vaccinet, tänk på att det kan ta upp till 3 veckor innan du är immun, så du fortfarande är noga med att tvätta händerna och sånt!



Kram Emma (willys)

2009-11-09 @ 12:29:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0