Självskydd!

Idag var jag på utbildning under förmiddagen i självskydd! Riktigt roligt & bra att kunna inom det yrket jag utbildar mig till. Målet är ju såklart att det ska va så lugnt & tryggt på alla avdelningar att självskydd inte behövs, men sanningen är ju den att det är sjuka människar man jobbar med och då kan det hända saker när man minst anar även om det överlag är lugnt på platsen! Då kan det vara bra att kunna ta sig ur hotfulla/utåtagerande situationer så lugnt & smidigt som hellst genom att på ett tekniskt sätt undvika att skada den som är ett hot.

Utbildningen är i flera delar, jag har alltså missat några och fick hoppa in idag & hänga med.
Det dagens övningar var fokuserade på var steg som man står stadigt så man inte tappar balansen, det var 2 sorters grundsteg som gällde i stort sett alla övningar!
Avvärjde raka slag, "rallarsvingar", hur man tar sig loss ur ett klädgrepp om någon greppar kläderna, hur man tar sig ur olika handledsgrepp, och hur man avväpnar någon! Alltså om en patient tex har en glasbit/kniv eller liknande i handen som man vill ta ifrån utan att ta skada.

Riktigt bra saker att kunna & jag vart helt triggad! Man körde två & två passet igenom och det blev väl säkert visst övervåld från min sida då jag blev så triggad av situationen :) Min handledare fick ont här & var men han tål allt! Haha. Svårt när man övar massa sånt och ska tänka på sitt kropps språk, man ska ju se avslappnad & inte hotfull ut på något sätt.. Men när man står och övar och vet att det snart kommer en smäll så åker ju garden upp!
I verkliga livet kommer eventuella smällar förmodligen inte lika väntade..

Tillsist fick vi frågan om det var något särskilt vi ville lära oss.
Så försök inte skojbråka mer med mig genom att använda styrkan för då tar jag till nödvärn! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0